Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

 

JAK NAUKA JĘZYKA OBCEGO WPŁYWA NA ROZWÓJ DZIECKA?

Nauka języka obcego ma bardzo istotny wpływ na rozwój dziecka, dlatego warto by rodzice odpowiednio wcześnie podjęli decyzję o edukacji swojej latorośli. Przemawia za tym wiele argumentów. Najkorzystniejszy okres do nauki przypada na pierwsze siedem lat życia. W tym okresie dzieci zdecydowanie swobodniej radzą sobie z opanowaniem systemu fonologicznego, czyli dźwięczności języka. Ich organy wymowy są wciąż plastyczne, dzięki czemu pozwalają na łatwe przyswojenie akcentu, prawidłowej wymowy i intonacji języka obcego. To z kolei pozytywnie oddziałuje na umiejętności rozumienia ze słuchu. Dzieci szybko przyzwyczajają się do brzmienia języka i bez większego wysiłku rozumieją nauczyciela mówiącego np. po angielsku.

Do siódmego roku życia także ucho dziecka reaguje inaczej. Przyswaja wszystkie długości fal dźwiękowych, nabiera wrażliwości na dźwięki obce. Maluch jest w stanie nauczyć się języka obcego w sposób naturalny i bez większych trudności, pod warunkiem, że ma z nim stały kontakt. Po ukończeniu szóstego roku życia aparat mowy traci swą elastyczność i staje się mniej chłonny. Jeśli do tego czasu rodzice nie zdecydują się wysłać swojej pociechy na lekcje języka obcego, nie będzie ono w stanie w przyszłości wyzbyć się akcentu mowy rodzimej (Johnson i Newport, Cognitive Psychology, 1989).

 

EMPIRYCZNIE UDOWODNIONO:

  • Nauka języka obcego rozwija strategiczne myślenie dziecka i pozytywnie wpływa na rozwój umysłowy dziecka.
  • Dziecko poszerza horyzonty i rozwija w sobie świadomość społeczną i kulturową.
  • Dzieci systematycznie ćwiczą swoją pamięć.
  • Nauka w przedszkolu to zabawa, dlatego język obcy wchodzi do głowy bez stresu, co powoduje, że nauka języka nigdy nie będzie się już kojarzyła z mozolnym siedzeniem nad książkami. W późniejszym wieku świadomość tę trudno osiągnąć.
  • Dzieci z natury pozbawione są bariery językowej. Nie nabywają jej, jeśli od małego mają styczność z językiem innym niż ojczysty. Nie zwracają uwagi na poprawność gramatyczną, podobnie jak w języku ojczystym. Komunikacja jest dla nich najważniejsza.

 

CO OSIĄGA PRZEDSZKOLAK UCZĄCY SIĘ JĘZYKA?

  • Małe dzieci bardzo dobrze przyswajają sobie fonetykę. Ich wymowa niemal od samego początku jest poprawna. Nabierają zatem dobrych nawyków od dzieciństwa, co w przyszłości trudno będzie stracić.
  • Również intonacja przedszkolaka zbliżona jest do oryginału. Ułatwia to rozumienie ze słuchu. Dzieje się tak, ponieważ aparat mowy dziecka dopiero się kształtuje, również w języku ojczystym.
  • Nauka dwóch, a nawet trzech czy czterech języków jednocześnie podnosi tylko świadomość językową i ma ogromnie korzystny wpływ na rozwój obu półkul mózgowych.
  • Im dziecko starsze, tym więcej i intensywniej musi uczyć się rozumienia ze słuchu. Przedszkolaki tego problemu nie mają. Bez większego wysiłku rozumieją osoby mówiące w języku obcym, niezależnie od akcentu, jaki prezentuje.
  • Przyswajanie języka obcego dzieje się w tym samym czasie i niemal w ten sam sposób, co nauka języka ojczystego. Dzieci są plastyczne, również pod względem intelektualnym, dlatego nie stanowi dla nich żadnego problemu.

 

WYMIERNE KORZYŚCI:

  • Dzieci od samego początku rozumieją, że nauka języka obcego służy do porozumiewania się. Nie mają więc bariery w wyrażaniu swoich myśli w języku innym niż ojczysty.
  • Naturalna potrzeba komunikacji zachęca do podejmowania wyzwań do wysławiania się w języku obcym.
  • Dzieci nie odczuwają wstydu z powodu popełnianych błędów. Dla nich najważniejsze jest porozumienie się.
  • Dzieciom nie przeszkadza, że są słowa, których nie rozumieją. Dla nich liczy się kompleksowy przekaz myśli.

 

WARTO ZACZYNAĆ JAK NAJWCZEŚNIEJ

  • Im szybciej dziecko zacznie się uczyć języka obcego, tym lepiej dla niego, ponieważ szybciej osiągnie widoczne postępy.
  • Małe dzieci są lepiej zmotywowane. Nie czują, że się uczą.
  • W szkole radzą sobie lepiej z większością przedmiotów.
  • Mają lepszą pamięć niż pozostali.
  • Fakt, że rozumieją wszystko, co nauczyciel mówi w języku obcym, zachęca ich do dalszej wytężonej pracy, dodaje pewności siebie i rozbudza głód wiedzy. Osiągają ogólnie lepsze wyniki w nauce niż dzieci, które nie uczyły się języka obcego.