JAK NAUKA JĘZYKA OBCEGO WPŁYWA NA ROZWÓJ DZIECKA?
Nauka języka obcego ma bardzo istotny wpływ na rozwój dziecka, dlatego warto by rodzice odpowiednio wcześnie podjęli decyzję o edukacji swojej latorośli. Przemawia za tym wiele argumentów. Najkorzystniejszy okres do nauki przypada na pierwsze siedem lat życia. W tym okresie dzieci zdecydowanie swobodniej radzą sobie z opanowaniem systemu fonologicznego, czyli dźwięczności języka. Ich organy wymowy są wciąż plastyczne, dzięki czemu pozwalają na łatwe przyswojenie akcentu, prawidłowej wymowy i intonacji języka obcego. To z kolei pozytywnie oddziałuje na umiejętności rozumienia ze słuchu. Dzieci szybko przyzwyczajają się do brzmienia języka i bez większego wysiłku rozumieją nauczyciela mówiącego np. po angielsku.
Do siódmego roku życia także ucho dziecka reaguje inaczej. Przyswaja wszystkie długości fal dźwiękowych, nabiera wrażliwości na dźwięki obce. Maluch jest w stanie nauczyć się języka obcego w sposób naturalny i bez większych trudności, pod warunkiem, że ma z nim stały kontakt. Po ukończeniu szóstego roku życia aparat mowy traci swą elastyczność i staje się mniej chłonny. Jeśli do tego czasu rodzice nie zdecydują się wysłać swojej pociechy na lekcje języka obcego, nie będzie ono w stanie w przyszłości wyzbyć się akcentu mowy rodzimej (Johnson i Newport, Cognitive Psychology, 1989).
EMPIRYCZNIE UDOWODNIONO:
- Nauka języka obcego rozwija strategiczne myślenie dziecka i pozytywnie wpływa na rozwój umysłowy dziecka.
- Dziecko poszerza horyzonty i rozwija w sobie świadomość społeczną i kulturową.
- Dzieci systematycznie ćwiczą swoją pamięć.
- Nauka w przedszkolu to zabawa, dlatego język obcy wchodzi do głowy bez stresu, co powoduje, że nauka języka nigdy nie będzie się już kojarzyła z mozolnym siedzeniem nad książkami. W późniejszym wieku świadomość tę trudno osiągnąć.
- Dzieci z natury pozbawione są bariery językowej. Nie nabywają jej, jeśli od małego mają styczność z językiem innym niż ojczysty. Nie zwracają uwagi na poprawność gramatyczną, podobnie jak w języku ojczystym. Komunikacja jest dla nich najważniejsza.
CO OSIĄGA PRZEDSZKOLAK UCZĄCY SIĘ JĘZYKA?
- Małe dzieci bardzo dobrze przyswajają sobie fonetykę. Ich wymowa niemal od samego początku jest poprawna. Nabierają zatem dobrych nawyków od dzieciństwa, co w przyszłości trudno będzie stracić.
- Również intonacja przedszkolaka zbliżona jest do oryginału. Ułatwia to rozumienie ze słuchu. Dzieje się tak, ponieważ aparat mowy dziecka dopiero się kształtuje, również w języku ojczystym.
- Nauka dwóch, a nawet trzech czy czterech języków jednocześnie podnosi tylko świadomość językową i ma ogromnie korzystny wpływ na rozwój obu półkul mózgowych.
- Im dziecko starsze, tym więcej i intensywniej musi uczyć się rozumienia ze słuchu. Przedszkolaki tego problemu nie mają. Bez większego wysiłku rozumieją osoby mówiące w języku obcym, niezależnie od akcentu, jaki prezentuje.
- Przyswajanie języka obcego dzieje się w tym samym czasie i niemal w ten sam sposób, co nauka języka ojczystego. Dzieci są plastyczne, również pod względem intelektualnym, dlatego nie stanowi dla nich żadnego problemu.
WYMIERNE KORZYŚCI:
- Dzieci od samego początku rozumieją, że nauka języka obcego służy do porozumiewania się. Nie mają więc bariery w wyrażaniu swoich myśli w języku innym niż ojczysty.
- Naturalna potrzeba komunikacji zachęca do podejmowania wyzwań do wysławiania się w języku obcym.
- Dzieci nie odczuwają wstydu z powodu popełnianych błędów. Dla nich najważniejsze jest porozumienie się.
- Dzieciom nie przeszkadza, że są słowa, których nie rozumieją. Dla nich liczy się kompleksowy przekaz myśli.
WARTO ZACZYNAĆ JAK NAJWCZEŚNIEJ
- Im szybciej dziecko zacznie się uczyć języka obcego, tym lepiej dla niego, ponieważ szybciej osiągnie widoczne postępy.
- Małe dzieci są lepiej zmotywowane. Nie czują, że się uczą.
- W szkole radzą sobie lepiej z większością przedmiotów.
- Mają lepszą pamięć niż pozostali.
- Fakt, że rozumieją wszystko, co nauczyciel mówi w języku obcym, zachęca ich do dalszej wytężonej pracy, dodaje pewności siebie i rozbudza głód wiedzy. Osiągają ogólnie lepsze wyniki w nauce niż dzieci, które nie uczyły się języka obcego.