REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZY PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM „Słoneczne Elfy” w Białymstoku
I. Postanowienia wstępne
1. Rada rodziców jest organem wewnętrznym stanowi społeczny organ
opiniodawczy i doradczy przedszkola.
2. Rada rodziców współdziała z dyrekcją przedszkola, nauczycielami i rodzicami w celu
ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
II. Skład, struktura, tryb powoływania członków.
1. W przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców
wychowanków przedszkola.
2. W skład rady rodziców wchodzi:
zebranie rodziców wychowanków przedszkola.
3. W wyborach, o których mowa w pkt. 2 jedno dziecko reprezentuje jeden
rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców
w każdym roku szkolnym.
4. Wybór nowych członków rady rodziców w ciągu roku szkolnego może
odbywać się na zasadzie:
w pracach rady,
5. Odstąpienie od udziału w działalności rady rodziców może nastąpić
w drodze:
przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
6. Kadencja rady trwa 1 rok.
7. Decyzja o rozwiązaniu rady rodziców w trakcie roku szkolnego może być
podjęta tylko za zgodą 75% Członków Rady.
8. Działalnością rady kieruje Przewodniczący Rady wspólnie
z wiceprzewodniczącym, sekretarzem i skarbnikiem.
9. Na pierwszym posiedzeniu rady rodziców, rada powołuje Prezydium Rady.
Prezydium Rady stanowi organ wykonawczy rady.
10.W skład Prezydium wchodzą:
11.Rada rodziców posiada Komisję rewizyjną w liczbie 2 – 3 członków.
12.Członkowie rady pełnią swoje funkcje społeczne.
III. Cele, zadania i kompetencje rady
A. Do zakresu działań rady rodziców należy w szczególności:
a) współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych, a w tym:
programu rozwoju przedszkola,
dydaktycznych,
placówki, w podnoszeniu jakości pracy,
prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
rodzicami,
turystycznej i sportowej dzieci,
z tradycją środowiska i regionu,
dla rodziców,
ładu i porządku w placówce.
b) uchwalenie Regulaminu Rady,
c) uchwalenie preliminarzu budżetowego rady na dany rok szkolny,
d) podejmowanie uchwał dotyczących żywienia dzieci w przedszkolu,
e) zaopiniowanie statutu, programu i planu pracy przedszkola oraz
ewentualnych projektów innowacji, eksperymentów pedagogicznych oraz
innych spraw istotnych dla przedszkola,
f) zaopiniowanie planu finansowego przedszkola na kolejny rok
kalendarzowy,
g) współpraca z innymi organami przedszkola czy rozwiązywaniu spraw
związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedszkola.
IV. Organizacja pracy
1. Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonym regulaminem,
planem i terminarzem spotkań.
2. Posiedzenia rady zwoływane są przez Prezydium Rady poprzez ogłoszenie
terminu spotkania. Ogłoszenie wywieszane jest przez przewodniczącego
rady lub sekretarza na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola.
3. Posiedzenia rady mogą być zwoływane z inicjatywy własnej Prezydium
Rady lub na wniosek złożony co najmniej 1/3 członków rady.
4. W posiedzeniach rady może brać udział, z głosem doradczym dyrektor
przedszkola.
5. Do udziału w posiedzeniach rady mogą być zapraszane przez
przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem
doradczym.
V. Tryb podejmowania uchwał.
1. Uchwały rady zapadają większością głosów oddanych, przy obecności co najmniej połowy regulaminowego składu danego organu. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
2. Listę uczestników posiedzenia danego organu oraz quorum ustala każdorazowo Przewodniczący.
3. Uchwała rady w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady lub zmiany jego treści
zapadają większością 2/3 głosów oddanych.
4. Uchwały rady są zaprotokołowane przez sekretarza rady.
5. Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady rodziców może
być podjęta większością głosów, członków obecnych na zebraniu rady, w przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
6. Jeżeli uchwała albo inna decyzja Rady Rodziców jest sprzeczna z dobrem
dziecka, statutem przedszkola lub obowiązującymi przepisami dyrektor
przedszkola może zawiesić jej wykonanie i w terminie 2 tygodni od daty jej
zawieszenia uzgodnić z Radą Rodziców sposób rozstrzygnięcia sprawy.
VI. Sposób dokonywania posiedzeń
1. Zebrania rady są protokołowane przez sekretarza rady i stanowią
dokumentację przedszkola przechowywaną w sekretariacie przedszkola.
2. Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzony w ciągu 7 dni. Protokół
z zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant.
3. Członkowie rady są zobowiązani w terminie do 14 dni od sporządzenia
protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych
poprawek przewodniczącemu.
Na następnym spotkaniu rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu
zgłoszonych poprawek.
VII. Prawa i obowiązki prezydium i członków rady
A. Zadaniem Przewodniczącego rady rodziców jest:
1. Kierowanie całokształtem prac rady rodziców.
2. Opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok
szkolny, z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy
przedszkola.
3. Współdziałanie ze wszystkimi członkami rady rodziców, włączenie ich do
realizacji planu pracy.
4. Zwoływanie i prowadzenie rady rodziców.
5. Kierowanie działalnością finansową rady rodziców.
6. Przezywanie dyrektorowi opinii i postulatów rady rodziców dotyczących
działalności przedszkola.
B. Zadaniem Skarbnika rady rodziców jest:
1. Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz
celowym gospodarowaniem funduszami rady rodziców.
2. Sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady , kontrolowanie
prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
3. składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady Rodziców
C. Zadaniem Sekretarza rady rodziców jest:
1. Sporządzanie protokołów z posiedzeń prezydium rady, wywieszanie
zawiadomienia o terminie posiedzeń rady i porządku obrad.
2. Załatwianie spraw administracyjnych związanych z działalnością rady.
D. Zadaniem Komisji Rewizyjnej rady rodziców jest:
1. Kontrolowanie raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie
zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej
i rachunkowości.
2. składanie na koniec roku szkolnego sprawozdania ze swojej działalności
VIII. Zasady działalności finansowej rady rodziców
1. Fundusze rady rodziców mogą pochodzić z następujących źródeł:
a) składek rodziców,
b) dochodów osiągniętych z działalności rady lub jednostek działających na
jej rzecz,
c) dotacji, darowizn, prowizji oraz z dochodowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców dla rodziców i mieszkańców środowiska przedszkola
d) z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji, do których zwróci się Prezydium Rady
2. Pozyskane środki finansowe mogą być gromadzone na koncie bankowym.
3. Decyzję o formie gromadzenia i przechowywania funduszy podejmuje rada
rodziców.
4. Osobami uprawnionymi do otwarcia konta bankowego, prowadzenia
czeków oraz wpłacania i wypłacania gotówki są:
5. Dokumentację i ewidencję wpływów i wydatków z funduszu rady prowadzi
skarbnik – osoba upoważniona przez ogół rodziców.
6. Wpłaty na fundusz rady zbierane są i dokumentowane na listach zbiorczych
poszczególnych grup i ewidencjonowane w księdze wpływów rady na dany
rok szkolny.
8. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od uchwalonej
na dany rok szkolny.
9. Rada może zlecić zbieranie składek wyznaczonej osobie na podstawie
udzielonego upoważnienia na dany rok szkolny.
10.Wydatki z funduszu rady dokonywane są w myśl uchwał rady i realizowane
na podstawie rachunków i dokumentów zatwierdzonych i podpisywanych
przez Przewodniczącego rady i Skarbnika rady.
11.O wydatkowaniu zgromadzonych środków finansowych decyduje rada
rodziców w porozumieniu z dyrektorem przedszkola na podstawie
zatwierdzonego planu finansowego na dany rok szkolny.
12.Wszelkie dochody i wydatki z funduszu rady rodziców winne być
ewidencjonowane, a dokumentacje przechowywane w sekretariacie
przedszkola.
13.Środki, o których mowa w pkt. 1 przeznaczone są w szczególności na:
organizowanych dla dzieci,
14.Rada upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania tzw. „pogotowiem
kasowym”.
Wysokość kwoty, jaką może w razie potrzeby dysponować dyrektor
przedszkola, ustalona jest na początku roku szkolnego.
IX. Postanowienia końcowe
1. W realizacji swoich zadań rada współpracuje z funkcjonującą w placówce
radą pedagogiczną oraz dyrektorem placówki, który służy głosem doradczym.
2. Działalność rady rodziców jest zgodna z obowiązującym prawem.
3. Kadencja rady trwa 1 rok, ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru
i ukonstytuowania się nowej rady, co powinno nastąpić nie później niż do
dwóch tygodni od odbycia się zebrań grupowych.
4. Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data uchwalenia regulaminu ............................................
Podpisy członków rady